Conversion to reality

The homepage of ecotheologian Lars Larsen ("the monk")

The rule of the Order of the Holy Nature (Ordensregeln i Den Heliga Naturens Orden)

Publicerad 2016-08-10 12:38:00 i Allmänt,

(in English below the Swedish text)

 

Sommaren 2005, medan jag ännu studerade teologi vid Åbo Akademi, grundade jag en klosterorden för mig själv, "Den Heliga Naturens Orden". Under årens lopp har jag behövt uppgradera ordensregeln, och jag gör det nu igen:

 

 

Den Heliga Naturens Orden

 

Stiftad: Sommaren 2005, i juni, i en av skogarna i Kråkkärret (Varissuoskogen), Åbo, Finland, då Lars Larsen gifte sig med ett träd, tallen Shekina (Shekina är det hebreiska ordet för Guds härlighet/Guds närvaro), och således ingick ett förbund med Naturen.

(Alla ordensmedlemmarna uppmanas att ingå ett förbund med Naturen på liknande sätt.)

 

Syfte: Vårt syfte är att arbeta för helandet av Moder Jord och alla varelser. "En ekologiskt hållbar mänsklighet" är vårt motto. Och då är detta ingen greenwash. Nej, vi arbetar för att varje varelse skall återvända till sitt ursprung i Gudomen, Edens paradis. Dvs. alltings återupprättelse, "apokatastasis panton". Vi tror att detta är möjligt. Ja, det är utlovat i Bibeln i minst 170 verser!

 

Huvudprincip: Troheten mot Moder Jord och Jesus. Moder Jord är en av våra centrala gudar och vårt enda fosterland som vi ger allt för. Vi erkänner inte något land som vårt fosterland. Vi är radikalpacifistiska anarkoprimitivister. Vi vill helt enkelt underminera staten och civilisationen på fredligt vis, med civil olydnad och passivt motstånd. Vi ser oss inbegripna i ett osynligt krig, där civilisationen krigar mot naturen, och vi väljer att stå på naturen sida i kriget.

Vi förskriver oss till Jesus Kristus och Moder Jord, till att vara dem trogna intill änden, intill alla varelser har nått Eden. Detta gör vi genom att ta ett träd till äkta, med åtföljande bröllopsceremoni på sommaren i skogen, en hel natt. 

 

Medlemmar: Det här är ingen "sekt", vi har inga egentliga medlemmar på papper. Vår Orden är bara ett lekfullt, poetiskt ramverk kring Lars Larsens arbete. Men inofficiellt, på lek, har vi tre medlemmar: Lars Larsen, Titti Spaltro och Skogs-David (de är de första och enda som sagt till Lars Larsen att de vill vara medlemmar). Alla djur är självskrivna medlemmar i vår orden, ty de lever alla i den av vår orden avkrävda fattigdomen och troheten till Moder Jord.

 

Kloster: Naturen är vårt enda kloster. Vi bor i skogarna om vi kan (Lars Larsen får inte lov av staten för tillfället till detta, eftersom han är i psykiatrisk fångenskap, tvångsvård på ett boende). I små kojor, hyddor, grottor, kåtor och tält. Naturen är vår borg, vår sista fristad, och vi kämpar för att de sista skogarna och vildmarkerna skall bevaras intakta och vilda. Vi gör detta bättre när vi bor med naturen.

 

Abbotar/Abbedissor: Våra ledare är djuren, de vilda och de tama, myggan och spindeln såväl som räven och björnen. Djuren har en tendens att leva i harmoni med Moder Jord som vi uppskattar högt. Det är på tiden att djuren lyssnas till i politiken, att de får sin röst hörd. Alltför länge har vi rusat på som om djuren inte fanns. Alla djur vill ha det vilda, fria livet i skogarna, som dom är skapade för, och vill nog också att civilisationen läggs ner. Vi lyssnar på dessa böner med våra mystiska, inre öron. Hundarna har en särställning för oss som det heligaste djuret idag. 

 

Människoförebilder: Jesus och Franciskus av Assisi är våra största mänskliga exempel. Vår orden gillar Franciskus' Franciskanerorden, sådan som den var i begynnelsen, på Franciskus tid, fast utan den katolska fundamentalismen som präglade honom. Andra mytiska och icke-mytiska förebilder är Kynikerna, Robin Hood, Tarzan, Mowgli, Jean Jacques Rousseau, Henry David Thoreau och Andris Fågelviskare Hansen.

 

Ordensregler: Vi avger de tre traditionella klosterlöftena: Fattigdom, kyskhet och lydnad.

 

1) Fattigdom: Vi tar efter Franciskus fattigdomsideal. Eftersom vi försöker

                      leva i små hyddor, grottor, kåtor och tält i skogarna

                      (detta gör vi så långt det är möjligt) kan vi inte äga

                      mer än vi kan bära med oss. Vi vill ha lösa band till civilisationen.

                      Vi lönearbetar inte, för vi ser vanliga pengar som något ont,

                      och vi vill  inte att detta onda ska  sprida sig. 

                      Att betala för någon tjänst är ofta att göra anspråk på  

´                     att någon ska slava för oss, och vi vill befria alla

                      till ett självförsörjande och ekologiskt hållbart liv. Vi

                      motsätter oss det moderna löneslaveriet. Vi arbetar istället

                      idéellt, utan lön. Maten vi lever på tigger vi av kyrkor, och så

                      äter vi rester som vi hittar. Om vi skulle få några

                      pengar utöver det vi absolut behöver, tillhör dessa de hemlösa och

                      tiggarna i våra storstäder, samt organisationer som

                     Föreningen Naturliv, Djurens Parti eller omställningsrörelsen. En sak

                      som vi också prioriterar, är att bekosta spridningen av viktig

                     information som kan vara med och "rädda världen",

                     genom bokmissionärsarbete och spridning av

                     olika trycksaker som vi låter trycka, helst på återvunnet papper.

                     Vi använder också de större summor pengar vi eventuellt får

                     till att investera i  naturen och i primitiv livsstil, investera i

                     verkligt viktiga saker som är med och räddar världen, istället

                     för att investera i börsen och annat sånt, som skall förgå.

 

2) Kyskhet:  Vi säljer inte vårt fria liv i skogen mot att få en kvinna/man.

                      Vi är trogen naturen och skogsboendet även om vi skulle

                     finna oss en make. Vi förbjuder inte detta, men om vi skulle

                     finna någon att leva tillsammans med, får det bli under särbo-

                     förhållanden, om inte mannen/kvinnan flyttar ut i skogen

                     också. Vi vägrar alstra barn, p.g.a. överbefolkningsproblemet 

                     (de flesta i vår civilisation borde avstå från att skaffa barn).

                     

 3) Lydnad:   Vi lyder våra abbotar och abbedissor, djuren, och ingen

                     annan. Vi tar emot deras tysta befallningar längs den inre,                    

                     mystiska vägen. Vi vet av att se en orangutang i

                     ögonen, vad den vill. Den vill frihet för alla, civilisationens

                     avveckling, åkrarnas återvändo till att bli skogar, det radikala

                     krympandet av antalet människor och det vilda livets och Edens

                     comeback.

 

 
Sakrament: Vi har bara ett sakrament. Det är att gå barfota, så ofta vi kan, från att frosten har tinat på våren till frosten kommer på hösten, ja även på vintern när det inte är för kallt. Barfotagåendet är vårt heliga umgänge med en av våra viktigaste gudar, Moder Jord. Det ger oss kontakt med jorden, kontakt med en viktig gud. Det jordar oss i guden Moder Jord. Barfotagåendet är vår viktigaste länk tillbaka till vår guldålder, vårt djuriska förflutna, då vi gick nakna i djungeln. Som naturister, klär vi oss så lite vi kan och så lite vi får lov att klä oss i vår civilisation, och förebådar en utopisk framtid då vi inte behöver skämmas för vår nakenhet.
 
Nasirlöfte: Vi uppmanar alla att bli nasirer, vilket betyder att vi har löften till Gud som gör att vi inte kan delta i civilisationens vanliga liv. För Lars Larsens del är nasirlöftena följande: 
 
1) Det totala avståendet från alkohol och droger. Gäller sånt som tobak, cannabis och opium. Om vi är tvungna att äta psykmediciner, gör vi det. Smärtstillande medel är också tillåtet vid stor smärta. Kaffe räknas inte som drog. Det har nämligen ingen effekt på Larsen. 
 
2) Avståendet från barnaalstrande. Livstids celibatlöfte. 
 
3) Inte klippa håret annat än när det kliar för mycket av våra tovor, om vi råkar få sådana. Inte klippa skägget helt och hållet. 
 
4) Barfotagående alltid när man kan, dvs. helighållande av vårt sakrament. Lars Larsen kan inte detta för tillfället, då han bröt ena foten sommaren 2020. 
 
5) Totalt avståndstagande från giftiga syntetiska kemikalier som kan förorena naturen, dvs. sådana kemikalier som inte går att äta. Detta innebär att vi t.ex. inte använder schampo och vanligt tvål, ej heller tvättmedel för tvätt av kläder, så långt det är möjligt. Lars Larsen kan inte detta, då han bor på ett boende och övervakas av personal. Men han gör det så långt han kan. 
 
6) Vegansk diet alltid när man kan. Gäller inte sånt man hittar och sånt som blivit över från butiker och restauranger. 
 
7) Vi lovar att leva ett långsamt liv utanför samhällssystemet (därav Lars Larsens namn "Skogsmannen Snigelson"), utan jäkt och stress, utan teknologi (den teknologi vi behöver, lånar vi), utan mobiltelefoner, med mycket vandring, där vi inser att vi når bäst resultat genom att göra saker långsamt och grundligt med djup eftertanke och mycket meditation.
 
8) Det buddhistiska bodhisattvalöftet är en del av vårt nasirlöfte, och det innebär att vi inte går in i Den Eviga Vilan i Eden för egen del innan alla varelser, även Satan och hans demoner, har kommit därin. Innan det sker, arbetar vi outtröttligt på att den sista varelsen skall bli frälst och lik Jesus, och ingå i Eden, sitt Ursprung. Vi förskriver oss åt detta arbete genom att bära ett tecken på denna förskrivning, en guldring på fingret med vår eventuella träd-makes namn ingraverat däri, eller som Lars Larsen, ett Unicef-armband rund handleden som skall påminna honom om solidaritet med alla varelser. 
 
Ordensregeln uppdaterad 14.9.2022
 
 
 
ENGLISH:
 
In the summer of 2005, while I was still studying theology at Åbo Akademi, I founded a monastic order for myself, "The Holy Order of Nature". Over the years I have had to upgrade the rule of the order, and I am doing it again now:
 
The Holy Order of Nature
 
Founded: Summer 2005, in June, in one of the woods in Kråkkärret (Varissuoskogen), Turku, Finland, when Lars Larsen married a tree , the Shekina pine (Shekina is the Hebrew word for God's glory/God's presence), and thus made a covenant with Nature. (All members of the Order are encouraged to make a covenant with Nature in a similar way.)
 
Purpose: Our purpose is to work for the healing of Mother Earth and all beings. "An ecologically sustainable humanity" is our motto. And then this is no greenwash. No, we work for every creature to return to its origin in the Godhead, the paradise of Eden. That is restoration of everything, "apokatastasis panton". We believe this is possible. Yes, it is promised in the Bible in at least 170 verses!
 
Main principle: Loyalty to Mother Earth and Jesus. Mother Earth is one of our central deities and our only motherland for which we give everything. We do not recognize any country as our motherland. We are radical pacifist anarcho-primitivists. We simply want to undermine the state and civilization peacefully, with civil disobedience and passive resistance. We see ourselves involved in an invisible war, where civilization is at war with nature, and we choose to side with nature in the war. We pledge ourselves to Jesus Christ and Mother Earth, to be faithful to them until the end, until all creatures have reached Eden. We do this by marrying a tree, with an accompanying wedding ceremony in the summer in the forest, for a whole night. 
 
Members: This is not a "cult", we have no actual members on paper. Our Order is just a playful, poetic framework around Lars Larsen's work. But unofficially, playfully, we have three members: Lars Larsen, Titti Spaltro and Skogs-David (they are the first and only ones who told Lars Larsen they want to be members). All animals are self-evident members of our order, because they all live in the poverty and fidelity to Mother Earth required by our order. 
 
Monastery: Nature is our only monastery. We live in the woods if we can (Lars Larsen is not allowed by the state at the moment to do this, because he is in psychiatric confinement, forced care in a residence). In small huts, cabins, caves, cots and tents. Nature is our fortress, our last refuge, and we are fighting to keep the last forests and wildernesses intact and wild. We do this better when we live with nature.
 
Abbots/Abbesses: Our leaders are the animals, the wild and the tame, the mosquito and the spider as well as the fox and the bear. The animals have a tendency to live in harmony with Mother Earth, which we value highly. It is about time that the animals are listened to in politics, that they get their voice heard. For too long we have rushed on as if the animals did not exist. All animals want the wild, free life in the forests, for which they were created, and probably also want civilization to shut down. We listen to these prayers with our mystical, inner ears. Dogs have a special position for us as the most sacred animal today. 
 
Human role models: Jesus and Francis of Assisi are our greatest human examples. Our Order likes Francis's Franciscan Order, as it was in the beginning, in Francis' time, but without the Catholic fundamentalism that characterized him. Other mythical and non-mythical role models are the Cynics, Robin Hood, Tarzan, Mowgli, Jean Jacques Rousseau, Henry David Thoreau and Andris Fågelviskare Hansen. 
 
Order rules: We make the three traditional monastic vows: Poverty, chastity and obedience. 
 
1) Poverty:
 
We follow Saint Francis' ideal of poverty. Since we try to live in small huts, caves, cabins and tents in the forests (this we do as far as possible) we cannot own more than we can carry with us. We want loose ties to civilization. We do not work for wages, because we see ordinary money as something evil, and we do not want this evil to spread. Paying for a service is often claiming that someone will do slave-work for us, and we want to free everyone to a self-sufficient and ecologically sustainable life. We oppose modern wage slavery. Instead, we work on a voluntary basis, without pay. The food we live on we beg from churches, and then we eat leftovers that we find. If we were to receive any money beyond what we absolutely need, this would belong to the homeless and beggars in our big cities, as well as organizations such as Föreningen Naturliv, Djurens Parti or the transition movement. One thing that we also prioritize is to pay for the spread of important information that can help "save the world", through book missionary work and the spread of various printed matter that we have printed, preferably on recycled paper. We also use the larger sums of money we possibly get to invest in nature and in primitive lifestyles, invest in really important things that help save the world, instead of investing in the stock market and other things like that, which will perish.
 
2) Chastity:
 
We do not sell our free life in the forest to get a woman/man. We are faithful to nature and to our lifestyle in the forest even if we were to find a husband. We do not forbid this, but if we were to find someone to live with, it must be under separate living conditions, unless the man/woman moves out into the forest as well. We refuse to have children, because of the overpopulation problem (most people in our civilization should refrain from having children). 
 
3) Obedience:
 
We obey our abbots and abbesses, the animals, and no one else. We receive their silent commands along the inner, mystical path. We know by looking an orangutan in the eyes, what it wants. It wants freedom for all, the dismantling of civilization, the return of fields into forests, the radical shrinking of the human population and the comeback of wild life and Eden. 
 
 
Sacrament: We have only one sacrament. It is to walk barefoot, as often as we can, from the time the frost has thawed in the spring until the frost comes in the fall, yes even in the winter when it is not too cold. Barefoot walking is our sacred communion with one of our most important deities, Mother Earth. It gives us contact with the earth, contact with an important god. It grounds us in the god Mother Earth. Barefoot walking is our most important link back to our golden age, our animalistic past, when we walked naked in the jungle. As naturists, we dress as little as we can and as little as we are allowed to dress in our civilization, heralding a utopian future where we don't have to be ashamed of our nudity.
 
Nazarite Vow: We invite everyone to become a Nazarite, which means we have vows to God that prevent us from participating in the normal life of civilization. For Lars Larsen, the Nazarite vows are as follows:
 
1) Total abstinence from alcohol and drugs. Applies to things like tobacco, cannabis and opium. If we have to take psych meds, we do. Painkillers are also allowed in severe pain. Coffee is not considered a drug. It has no effect on Larsen. 
 
2) The renunciation of childbearing. Lifetime vow of celibacy. 
 
3) Not cutting our hair except when it is too itchy of our braids, if we happen to have any. We do not cut the beard completely. 
 
4) Barefoot walking always when possible, i.e. consecration of our sacrament. Lars Larsen cannot do this at the moment, as he broke one foot in the summer of 2020.
 
5) Total distancing from toxic synthetic chemicals that can pollute nature, i.e. chemicals that cannot be eaten. This means that we e.g. do not use shampoo and ordinary soap, nor detergents for washing clothes, as far as possible. Lars Larsen cannot do this, as he lives in a group home and is supervised by staff. But he does it as far as he can. 
 
6) Vegan diet always when possible. Does not apply to things you find and things left over from shops and restaurants.
 
7) We promise to live a slow life outside the social system (hence Lars Larsen's name "Skogsmannen Snigelson"), without rush and stress, without technology (the technology we need, we borrow), without mobile phones, with a lot of hiking, where we realize that we achieve best results by doing things slowly and thoroughly with deep thought and much meditation. 
 
8) The Buddhist Bodhisattva Vow is part of our Nazarite Vow, and it means that we do not enter the Eternal Rest in Eden for ourselves until all beings, including Satan and his demons, have entered it. Before that happens, we work tirelessly for the last creature to be saved and be like Jesus, and to be included in Eden, their Origin. We pledge ourselves to this work by wearing a sign of this pledge, a gold ring on the finger with our eventual tree-husband's / tree-wife´s name engraved in it, or like Lars Larsen, a Unicef ​​bracelet around the wrist to remind him of solidarity with all beings. 
 
The rules of order updated 14.9.2022

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an acacemic such in both cases), is also called "The monk" (he is monk in a self-founded monastery order, Den Heliga Naturens Orden, "The Order of the Holy Nature), he calls himseld "Forest Man Snailson" because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, caves and several huts in the Flaten Nature Reserve and the Nacka Reserve. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel Publisher 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag (Free Press publisher) 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars' professions are two, cleaner and painter (buildings). He lives now in a group home for mental patients in Danderyd, at Herrgårdsvägen 25. l. One can reach him in the comments section on this homepage. His texts on this homepage are without copyright, belonging to "Public Domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela