Conversion to reality

The homepage of ecotheologian Lars Larsen ("the monk")

My testament (updated). Mitt testamente (uppdaterat).

Publicerad 2016-08-24 18:55:00 i Allmänt,

(avskrift av en minibok jag har hos mig. Kan läsas till tonerna av de obeskrivligt vemodiga låtarna "This twilight garden", "A chain of flowers", och "A thousand Hours" av The Cure)
 
(uppdatering av detta testamente postat på Forest Man-bloggen 6.2.2020 som också finns hos min ex-flickvän Titti Spaltro, Karlaplan, Stockholm)
 
Förord
 
Jag har gjort ett testamente redan såhär tidigt, ty de schizofrena, som jag är en del av, lever farligt, de dör ofta i förtid (mycket p.g.a. den hårda behandling de får). Men också ifall någon olycka sker, eller om jag får någon dödlig cancer, eller får sjukdomar som diabetes, ty jag nekar till läkarbehandling om detta sker (jag nekar också till all kirurgi, som är från djävulen, ja hela läkevetenskapen är från djävulen), utan underkastar mig istället Guds vilja. Här kommer testamentet:
 
 
Vad som ska stå på min gravsten
 
"Här ligger hundarnas adoptivson
som en stor del av livet
längtade så efter döden."
 
 
Uppdateringarna:
 
12.2.2024 gjorde jag följande uppdateringar till mitt testamente från 2018-2019 som finns hos Titti Spaltro (i övrigt gäller det gamla testamentet):
 
1) Om jag inte får (som jag ursprungligen ville) begravas med hela mitt lik intakt, utan kista, i leran vid mitt plommonträd i Nackareservatet (ett ställe som Titti o. Leif Boström och några till vet var är), då önskar jag följande begravningsprocedur:
 
a) att man ger mig en kyrklig begravning, men att man borrar ett hål i kistan där maskarna kan ta sig in, ty jag vill ge dem mitt lik i gåva, som blir min sista och bästa gåva till naturen och djuren, eller om detta ej tillåts,
 
b) att man bränner mitt lik och gödslar mitt plommonträd i Nackareservatet med askan.
 
I dessa båda fall önskar jag att Swedenborgskyrkan (Swedenborg Forum) på Ölandsgatan i Stockholm, min käraste kyrka, tar hand om begravningen, med idéhistorikern Susanna Åkerman och ryssen, prästen Andrej Vashestov i spetsen. Jag önskar att i vilket fall som helst ska en minnesstund hållas vid mitt plommonträd i Nackareservatet.
 
Då ska, bland minnesorden, följande låtar spelas, som alla var några av Lars' mest älskade:
 
-Den isländske hippieartisten Björks låt "Sun in my mouth". Sången är särskilt vacker i slutet. 
 
-Jussi Björlings tolkning av "Demanten på marssnön" (ord av Josef Julius Wecksell, som var 42 år på mentalsjukhus [1], melodin av Finlands nationalkompositör Jean Sibelius).
 
-Paulus Hartikainens tolkning av den finske psalmen "Tuonne, tuonne kaipaan" ("Dit, dit längtar jag", ord av Aatto Soinne [2], 1889-1968).
 
-Erno Enroths tolkning av den finske psalmen "Mun kanteleeni kauniimmin" ("Min kantele skall vackrast...", ord av Kleofas Immanuel Nordlund 1871 [3]).
 
De skal spelas från någons smartphone eller padda, från youtube eller Spotify.
 
Sedan ska följande dikter läsas upp av någon:
 
-Finlandssvensken Edith Södergrans (1892-1923) dikt "Ankomst till Hades".
 
-Finlands nationalskald, finlandssvensken Johan Ludvig Runebergs (1804-1877) dikt "Svanen". 
 
2) All min egendom ska ges till Myrornas och Stadsmissionens second hand-affärer, samt till antikvariat i Stockholm, efter att mina närmaste vänner tagit det de behöver. Mina ödehus i skogen ska gå till Einar Petander och Leif Boström. Mina manuskript och klistreböcker ska gå till Einar Petander. Min gitarr ska gå till Leif Boström. Min cykel ska gå till Leif Boström. Mina tre vodkaflaskor (för smärtstillande bruk) ska gå till Leif Boström.
 
Jag bekräftar här att jag står för dessa uppgifter och är den jag utger mig för att vara.
 
Min underskrift, Lars Larsen
 
Stockholm, 12.2.2024
 
Vidimeras av Leif Boström (hans underskrift)
 
[1] Lika länge som min store förebild, den radikalpietistiska profeten Lars Ulstadius (1650-1732) satt fängslad  i slutet av 1600-talet och början av 1700-talet. Här kommer orden: 
 
På drivans snö där glimmar
en diamant så klar.
Ej fanns en tår, en pärla,
som högre skimrat har.
Utav en hemlig längtan
hon blänker himmelskt så:
hon blickar emot solen,
där skön den ses uppgå.
 
Vid foten av dess stråle
tillbedjande hon står
och kysser den i kärlek
och smälter i en tår.
O, sköna lott att älska
det högsta livet ter,
att stråla i dess solblick
och dö, när skönst den ler!
 
[2]  Sanat: 
 
TUONNE TUONNE KAIPAAN, TÄHTITARHAIN TAA!
SIELLÄ SIELLÄ HOHTAA KIRKKAUDEN MAA. 
AH JOS KERRAN SINNE PÄÄSISIN MÄ POIS.
SILLOIN SILLOIN MULLA RAUHA SUURI OIS!
 
.....
 
SINNE, SINNE HERRA MUA LASTAS VIE!
OLLOS OVI MULLE, VALKEUS JA TIE!
:,: ARMOS, ARMOS ANNA, SILLOIN NÄHDÄ SAAN
SIELLÄ, SIELLÄ LUONAS KIRKKAUDEN MAAN!:,:

 
[3] Sanat: 

1. :,:Mun kanteleeni kauniimmin / taivaassa kerran soi.:,: / :,:Ja uusin äänin suloisin / mun suuni laulaa voi.:,:

2. :,:Nyt halleluja rakkaalle / mun Jeesukselleni!:,: / :,:Niin autuas on päivä se, / kun pääsen luoksesi.:,:

Melodia:
Toisinto kansansävelmästä
Teksti:
Kleofas Immanuel Nordlund 1871
Siionin kanteleeseen tulovuosi:
1874

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an acacemic such in both cases), is also called "The monk" (he is monk in a self-founded monastery order, Den Heliga Naturens Orden, "The Order of the Holy Nature), he calls himseld "Forest Man Snailson" because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, caves and several huts in the Flaten Nature Reserve and the Nacka Reserve. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel Publisher 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag (Free Press publisher) 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars' professions are two, cleaner and painter (buildings). He lives now in a group home for mental patients in Danderyd, at Herrgårdsvägen 25. l. One can reach him in the comments section on this homepage. His texts on this homepage are without copyright, belonging to "Public Domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela