Conversion to reality

The homepage of ecotheologian Lars Larsen ("the monk")

Archive och bibliography with my writings (on the web, in manuscripts and in books))

Publicerad 2016-08-10 12:27:00 i Allmänt,

(For those who want to use translation programs on my Internet Archive texts, you can easily do it if you use the "Full text" version of the text which is in the list of different versions of the text, down to the right. You can copy easily from this text, and put it into a translation program, or use even more efficient methods that I'm unaware of)
 
(here is a translation program where you can translate pretty much simultaneously)
 
* * *
 
(Ett stort tack till den ungerska poeten och romanförfattaren István Molnár, som sparat många av skrifterna nedan då jag slarvade bort dem under mina hemlösa år)
 
(Det här arkivet/bibliografin har jag sammanställt för de som vill gräva lite djupare i min historia, här finns det mesta jag skrivit från 2003-2017. Om man vill gå ännu djupare, hänvisar jag till det material som jag skänkt till handskriftsavdelningen på Åbo Akademis huvudbibliotek i Finland, när jag blev luffare och hemlös 2006. Där finns det mesta jag skrivit från mina första skrifter på högstadiet 1997, till 2006)
 
(Alla skrifter jag länkar till här är gratis att läsa, om inte annat nämns. De flesta kan läsas på Internet Archive, direkt, utan att laddas ner (uppe på sidan). Dock, flera kan läsas också som nerladdningsbara PDF-filer, det är bara att kolla under "Download options" till höger och trycka på "PDF", om du tycker det är klumpigt att läsa texten där uppe direkt utan nerladdning. Observera att när man läser texterna där uppe utan nerladdning, börjar texten ibland ett stycke in i boken, du måste bläddra till början om du vill läsa från början. Jag har inte lyckats korrigera detta).
 
 (Vissa skrifter existerar också som bloggar/blogginlägg)
 
(De flesta av skrifterna kan läsas på Internet Archive (världens största bibliotek med 15 millioner gratis nerladdbara böcker), och när du kommer till texten där, ska du bara trycka på förstoringsglaset nere till höger, så kan du zooma in boken)
 
(Jag vill inte ha någonsomhelst copyright på någon av dessa skrifter, vare sig manuskript, e-böcker eller pappersböcker. Allt som jag författat tillhör "Public Domain" (samt CCO 1.0 Universal), och får fritt citeras, kopieras och spridas. Jag förbjuder inte ens folk att göra pengar på mina böcker, ty jag ska inte ha något ändå, och fattiga bör få profitera på mig. Enda undantaget är diktsamlingen som jag gav ut med Titti Spaltro på Fri Press förlag, där har förlaget och Titti copyrighten, och den kan jag inte ge vidare)
 
 
Tidskrifter:
 
 
(alla nedanstående tidskrifter, förutom det sista Sela-numret, utgivna på eget förlag i pappersform)
 
 
Tidskriften "Gud och intet mer", nr. 1-4, 2005-2006, (finns på Åbo Akademis handskriftsavdelning)
 
 
Tidskriften "Livets andetag", nr. 1, 2006 (finns på Åbo Akademis handskriftsavdelning)
 
 
Tidskriften "Delta", nr. 1-4, 2007 (finns hos Titti Spaltro)
 
 
Tidskriften "Sela", nr.1, 2007, (finns hos Titti Spaltro)
       
      
Tidskriften "Sela" nr. 1, 2008 kan läsas här.
 
 
"Delta. Tidskrift för litteratur och återknytning till naturen", nr. 1. 2018, kan läsas här.
 
 
"Delta. Tidskrift för litteratur och återknytning till naturen", nr. 2, 2018, kan läsas här
 
 
"Delta. Tidskrift för litteratur och återknytning till naturen", nr. 3, 2018, kan läsas här.
 
 
"Delta. Tidskrift för litteratur och återknytning till naturen2, nr. 1, 2020, finns på Attendo Herrgårdsvägen 25 i Danderyd (enbart en handskrift). 
 
 
"Delta. Tidskrift för litteratur och återknytning till naturen", nr. 1, 2022, kan läsas här
 
 
"Delta. Tidskrift för litteratur och återknytning till naturen", nr. 2, 2022, finns på Attendo Herrgårdsvägen 25 i Danderyd (enbart en handskrift). 
 
 
"Delta. Tidskrift för litteratur och återknytning till naturen", nr. 1, 2023, kan läsas här
 
 
 
 
Diktsamlingar:
 
 
Samlade dikter och sånger, del 1, finns att läsa här.
 
 
Samlade dikter och sånger, II, finnas att läsa här.
 
 
Samlade dikter III, finns att läsa här.
 
 
Diktsamlingen "Över floden mig", 2007, utgiven på eget förlag (Tidskriften Deltas förlag) i pappersform, finns att läsa på denna sida.
 
 
Diktsamlingen: "Trädet" 2007, finns att läsa här,
 
 
Diktsamlingen "Nationalromantiska sånger till Sverige", 2007, finns att läsa här .
 
 
"Kristna dikter och psalmer", 2007, kan läsas här.
 
 
"Sånt där. Mina humordikter" 2007-2008, kan läsas här.
 
 
En mängd "minidiktsamlingar" från 2010 finns att läsa  här. (Skrolla lite ner på sidan) Alla existerar i handskrivna miniböcker, som finns hos Titti Spaltro. 
 
 
Diktsamlingen "Gråt", 2007/2015, finns att läsa  här.
 
 
Diktsamlingen "Morgondrömmar" 2014, handskriven minidiktsamling, kan läsas här.
 
 
Diktsamlingen "Det som lever i skymning. Utvalda dikter och sånger 2005-2017" (2017), som finns att läsa på denna sida. (visningen av texten på Internet Archive börjar mitt i, du kan bläddra till bokens början)
 
 
Diktsamlingen "Naturens återkomst" (Förlag: Fri Press, 2018) tillsammans med flickvännen Titti Spaltro. Finns ej att läsa på nätet, men min del av boken finns i diktsamlingen "Det som lever i skymning" ovan. Kan köpas av Fri Press förlag. 
 
 
Diktsamlingen "Strödda dikter 2006-2018", Del 1 (2020), kan läsas här.
 
 
Diktsamlingen "Strödda dikter 2006-2018", Del 2 (2020), kan läsas här.
 
 
Diktsamlingen "Strödda dikter, del 3: 2018-2023" (2023), kan läsas här. 
 
 
Diktsamlingen "Dikter 2018-2019" (2020), kan läsas här.
 
 
"Septemberskimmer. Sju dikter och några aforismer", av Carl Uhnbom. Med förord och efterord av Lars Larsen (2022), kan läsas här
 
 
Diktsamlingen "En musdiktsamling" (2023), kan läsas här
 
 
Diktsamlingen "Visioner av en högre värld" (2023) kan läsas här
 
 
Diktsamlingen "Kenosis. Dikter om den andliga fattigdomen" (2023) kan läsas här
 
 
Diktsamlingen "Mina senaste dikter. Minidiktsamling" (2024) kan läsas här
 
 
 
Andra skönlitterära verk
 
 
 
Romaner, noveller, sagor och skådespel: 
 
Illustrerad indianbok, handskriven och tecknad av mig vid 7-årsåldern (hette något på "Falköga..") Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning.
 
"Aurora". Roman på engelska. 2004. Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning.
 
"Jag ser ljuset". Roman. 2004. Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning.
 
 "Sagornas Gud". 2005. En berättelse för barn i bilderbokens form. Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning
 
 "Av barns och spädbarns mun" Skådespel. 2005. Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning.
 
"Frallans efterlämnade fragment. Jag ser ljuset", del 2. Roman (ofullbordad) 2006. Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning.
 
"Kirkehistorikernissen", norsk saga, 2019, kan läsas här
 
"Naturväsendenas återkomst". Roman, 2022. Kan läsas här
 
"En fantasi om mitt inträde i himlen". Roman, 2023. Kan läsas här
 
 
Andra (aforismer, essäer o.d.):
 
"Aforismer". 2005. Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning.
 
"Döda Akademiens handlingar" 2007, protokollet till en litterär lek jag lekte då, finns att läsa här.
 
 
"Inträdestal i Döda Akademien" 2007, kan läsas här.
 
 
"Handbok för nutida skogsbohemer", 2007, kan läsas här.
 
 
"Det världar. Artiklar och essäer om litteratur, konst och politik", 2007-2008, kan läsas här.
 
 
"Aforismer 2006-2008", kan läsas här.
 
 
"Aforismer 2016-2018", kan läsas här
 
 
"Estetiska essäer i ekologisk anda", 2018, kan läsas här
 
 
 
Självbiografiska verk
 
 
"Faser i min andliga utveckling. En sorts ande-psykologisk självbiografi"  2010/2018, kan läsas här
 
 
"Självbiografiska notiser". Stockholm 2010.(existerar som pappersbok i ett exemplar, finns hos Einar Petander)
 
"Lars Larsens drömbok. Nattliga drömmar". 2010 (existerar som pappersbok i ett exemplar, finns hos Einar Petander)
 
"Skogsfolket i Nackareservatet. Del 1: Broder Tikka". Roman. 2018, kan läsas här.
 
"Självbiografiska notiser 2015-2018", 2018, från bloggen "För naturens skull", kan läsas här.
 
 "Strödda minnen. Min utvidgade självbiografi". 2015-2018, kan läsas här
 
 
Den lilla skriften "Epifanin i Warsawa 9.2.2019", 2019, kan läsas här
 
 
"En samling av Guds välgärningar mot mig", andra editionen, 2023, kan läsas här
 
 
"Självbiografiska notiser, del 2: 2018-2023", (2023), kan läsas här. 
 
 
 
Teologiska verk:
 
 
"Kampskrift". 1997 (handskriven andlig minibok som jag skrev på sjuan) kan läsas här.
 
"Predikningar". 2003. Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning.
 
"Min sjel törster efter Gud. Noen samtaler mellom Faderen og barnet". 2003 (Norska) Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning.
 
"Församlingen jag längtar efter". Eget förlag 2003 (tio exemplar, varav ett finns på Åbo Akademis handskriftsavd.)
 
"Sånger om Herren". Samlade och redigerade av Lars Larsen. Eget förlag 2003. Tryckt i tio exemplar, inbundna av mig själv (Existerar också på finska, "Lauluja Herrasta", tio exemplar) Båda finns på Åbo Akademis handskriftsavd.)
 
"Elias Aslaksen. Suuri Jumalan mies". 2000. 46 s. Skolarbete (en biografi över Aslaksen på finska). Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning.
 
"En fri församling på det tjugonde århundradet". 1999. 72s. (Om Smiths Vänner). Skolarbete. Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning.
 
"Faderns kenosis. En studie i Jahves mänsklighet". 2005. Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning.
 
"Sånger i natten. Mystikerns psalmbok". utg. av Lars Larsen. 2005. Manuskript på Åbo Akademis handskriftsavdelning.
 
Den ekoteologiska boken "Djurisk teologi. Paradisets återkomst", 2010 (Jag har tagit avstånd från det religiösa innehållet i boken (jag har blivit ateist), däremot står jag för kärnan, djurismen, avklädd på sitt religiösa innehåll), finns att läsa här (tryck på PDF under Download Options). Man kan även beställa pappersboken av mig, meddela mig om du vill ha den på naturensbarn(at)yahoo.com, den kostar 100 kronor, och pengarna kan sättas på min förläggare Mats Barrdunges kontonummer: 11973131021. (Nordea)
 
 "De dödas uppståndelse har börjat." 2010, kan läsas här.
 
 "Den kristne sadhun" (om Sadhu Sundar Singh) Åbo 2010 (handskriven minibok som finns hos läraren i religionsvetenskap vid Åbo Akademi, Måns Broo)

"Örtblad ur den kristna mystikens diktning". Saml. o. redig. av Lars Larsen, Åbo 2012 (handskriven minibok, som finns i Åbo i teologiestuderande Markus Hellstens ägo (Tommy Hellstens son)
 
"Året 1929. Då den kristna kyrkan dog". Åbo 2012.(handskriven minibok, finns hos Titti Spaltro)
 
"Min syn på kyrkohistorien". Del I o.II. 2012 (handskrivna miniböcker som förvaras hos Ingvar Dahlbacka och Leif-Göte Björklund vid Åbo Akademis teologiska fakultet)
 
"Guds medlidande". 2012 (handskriven minibok) kan läsas här.
 
 
 Den djurteologiska skriften "Animal Coeleste. En kerubteologi", 2018, kan läsas här.
 
 
"Något om sadhun, helgon och heliga dårar", 2018, en teologisk skrift, kan läsas här.
 
 
"En ateists tolkning av Jesu återkomst", 2018, en ekofilosofisk och ekoteologisk skrift, kan läsas här.
 
 
"Ateistisk brottning med lidandets problem," 2018, en teologisk och filosofisk skrift, kan läsas här.
 
 
"Bevis för "Guds" och himlens existens", 2019, på norska, kan läsas här
 
 
"Paradiset. Del 2: en bok om himlen", 2019, kan läsas här
 
 
"Fra Eden till Det Nye Jerusalem", 2019, en historieteologisk skrift på norska, kan läsas här. 
 
 
"Systematisk teologi. Ett försök till ekologisk helhetsåskådning", 2019, kan läsas här
 
 
"Ekoteologins historia", 2019, kan läsas här
 
 
 "Tröstebok för de som snart ska dö", 2019, kan läsas här
 
 
"Tankar om allas frälsning, samlade och översatta av Lars Larsen", 2014, kan läsas här
 
 
"My disciples", 2020, kan läsas här
 
 
"Kommentar till 1. Johannesbrev", 2020, kan läsas här
 
 
"En kristen teosofi", 2020, kan läsas här
 
 
"The resurrection library. A help for all those who study the resurrection of Jesus", 2022, kan läsas här. 
 
 
"Jesus the Jewish Cynic. Interpreting the historical Jesus as a holy fool." 2022, kan läsas här
 
 
"Löftenas löfte, eller Alltings slutliga återupprättelse", 2022, kan läsas här
 
 
"Organic eschatology. An ecotheological treatment of the End Times, rooted in Science, Nature Mysticism and Old School Theosophy", 2022, kan läsas här

 
"Brottning med lidandet och teodicéproblemet utifrån ett kristet perspektiv", 2022, kan läsas här
 
 
"Prophetic visions in near-death experiences", 2023, kan läsas här
 
 
"Då vetenskapen tog sig an det övernaturliga. Den store kemisten William Crookes' undersökningar av det paranormala", av H. Björke, redigerad och kommenterad av Lars Larsen, 2023, kan läsas här
 

"Andlig kosmologi. Ytterlig förankring och förfining och av min kristet teosofiska livssyn", 2023, kan läsas här
 
 
"Ett försök att blicka in i lidandets hemlighet", 2023, kan läsas här
 
 
"Väntans teologi. En martyrteologi", 2023, kan läsas här
 
 
 "Tröst i ändens tid. Märg i benen för den lidande som väntar på Jesu återkomst", 2024, 85 sidor, kan läsas här. Den är en utvidgning av min bok "Väntans teologi. En martyrteologi". 
 
 
 
Filosofiska verk:
 
 
"Aforismer 2006-2008", kan läsas här.
 
 
"Djurisk filosofi - Paradisism". Stockholm 2010 (existerar som pappersbok i ett exemplar, finns hos Titti Spaltro)
 
"Vilhelm Ekelund och drömmen om guldåldern", Åbo 2012, handskriven minibok som finns hos Titti Spaltro, finns att läsa här.
 
 
Mitt ekofilosofiska verk "Åter till det vilda. En uppgörelse med civilisationen", 2017, finns att läsa här. En engelsk version av boken, "Reclaiming our wild origins. A radical critique of civilization", kan läsas här.
 
 
Mitt religionsfilosofiska verk "Varför jag inte tror på Gud, samt Varför jag tror Swedenborg hallucinerade", 2017, kan läsas här. En engelsk version av boken, ""Why I don´t believe in God, and Why I think Swedenborg hallucinated," kan läsas här.
 
 
"Paradisisk mikrolivsfilosofi", 2018, en naturfilosofisk skrift med naturmystiska, naturromantiska drag, kan läsas här
 
 
"Paradisisk arbetsfilosofi", 2018, en skrift om arbetets filosofi, kan läsas här.
 
 
"Paradiset", 2018, en ekofilosofisk skrift om naturens paradis, kan läsas här
 
 
"Djurismen. Del 1: Essäer från Wildmanbloggen", 2018, en ekofilosofisk skrift, kan läsas här
 
 
"Djurismen. Del 2: Essäer från "För naturens skull-bloggen", 2018, en ekofilosofisk skrift, kan läsas här
 
 
 "Aforismer 2016-2018", kan läsas här
 
 
"En ateists tolkning av Jesu återkomst", 2018, en ekofilosofisk och ekoteologisk skrift, kan läsas här. En översättning till engelska gjord av mig, "An anarchistic, atheistic interpretation of the second coming of Jesus. My most important sermon", 2019, kan läsas här
 
 
 "Ateistisk brottning med lidandets problem," 2018, en teologisk och filosofisk skrift, kan läsas här.
 
 
 
 
Politiskt-ekonomiskt-samhällsfilosofiska verk + "vetenskapliga" verk:
 
 
 "Politiska essäer och öppna brev", 2018, kan läsas här
 
 
"Civilisationens kollaps", 2018, kan läsas här.

 
"Kan ett världsparlament rädda oss?", 2018, en politisk-filosofisk skrift, kan läsas här
 
 
"Recension av Derrick Jensens bok "Endgame.Vol 2: Resistance" ", 2018, kan läsas här.

 

"Review of Derrick Jensen's book "Endgame. Vol 2: Resistance" ", 2018, engelsk skrift, kan läsas här.
 
 
"Peak Oil. Den största enskilda händelsen i modern tid", 2022, kan läsas här
 
 
"The end of the global net oil exports. What really matters in the Peak Oil debate", (energy economics) ursprungsversionen från 2022, extended version, twelfth edition (2024) kan läsas här
 
 
"Global uppvärmning och mänsklighetens undergång", 2023, kan läsas här
 
 
"Global warming and near-term human extinction", 2023, engelsk förkortad version av förra boken), kan läsas här
 
 
"Peak Oil. The greatest single event in modern history" (second edition 2023), kan läsas här. (an extended version of the Swedish book "Peak Oil. Den största händelsen i modern tid" from 2022). 
 
 
 
Psykiatriska verk:
 
 
Mitt antipsykiatriska verk "För mentalpatienters mänskliga rättigheter", 2018, finns att läsa här.
 
 
 
Mina bloggar genom åren
 
 
Bloggen "Lars Larsen", min blogg 2006-2008, kan läsas här.
 
 
Bloggen "Tidskriften Delta", min litterära tidskrifts blogg 2007, kan läsas här
 
 
"Wildman-bloggen", min blogg 2009-2011, kan läsas här. (visningen av texten på Internet Archive börjar lite framåt i boken, du kan bläddra till början)
 
 
"Lars Larsens blogg", min blogg 2012-2013, kan läsas här.
 
 
Bloggen "För Naturens Skull", Del 1, 2015-2018, kan läsas här.
 
 
Bloggen "För Naturens Skull", Del 2, 2018, kan läsas här
 
 
Bloggen "Klimatpilgrimer" 2018, kan läsas här
 
 
Bloggen "Mot en ny romantik", 2018-2019, kan läsas här
 
 
Bloggen "Skogsmannen", 2019, kan läsas här (numera i formen av en engelsk blogg, "Forest Man") (Juni 2019 - november 2019)
 
 
Min blogg "Forest Man" (som först hette "Skogsmannen" på Internet Archive), första delen, kan läsas här. (juli 2019 - oktober 2020)
 
 
Andra delen av bloggen "Forest Man" kan läsas här. (november 2020 - oktober 2021)
 
 
Tredje delen av bloggen "Forest Man" kan läsas här. (november 2021 - september 2022)
 
 
Fjärde delen av bloggen "Forest Man" kan läsas här. (september 2022-februari 2023)
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Lars Larsen

Born 1984 in Finland. Norwegian, lives in Stockholm. Poet, ecotheologian and ecophilosopher (though not an acacemic such in both cases), is also called "The monk" (he is monk in a self-founded monastery order, Den Heliga Naturens Orden, "The Order of the Holy Nature), he calls himseld "Forest Man Snailson" because of certain strong ties to Nature and the animals, founded among other things through many years of homelessness living in tent, cot, caves and several huts in the Flaten Nature Reserve and the Nacka Reserve. He debuted as a poet in 2007 with "Över floden mig" ("Across the river of me"), published by himself, he has also published an ecotheological work, "Djurisk teologi. Paradisets återkomst" (Animalistic theology. The return of paradise") on Titel Publisher 2010. He has published the poem collection "Naturens återkomst" (The return of Nature) on Fri Press förlag (Free Press publisher) 2018 together with Titti Spaltro, his ex-girlfriend. Lars' professions are two, cleaner and painter (buildings). He lives now in a group home for mental patients in Danderyd, at Herrgårdsvägen 25. l. One can reach him in the comments section on this homepage. His texts on this homepage are without copyright, belonging to "Public Domain".

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela